Travelling-questions.

Jag har fått lite frågor angående resor som jag har gjort. Tänkte svara på dessa i ett litet inlägg här eftersom jag ofta får samma frågor flera gånger om. 
 
Vilka länder/ställen har du besökt?
Jag har varit i:
Teneriffa - några gånger, kanske 2.
Canarie öarna - några gånger
Rhodos
Kreta - 2 gånger
Kroatien
London - 2 gånger
Tyskland typ en miljon gånger.
Danmark
Norge
 
Jag tror att jag fick med alla länder där. Kanske är det några fler, jag är inte riktigt säker.
 
Hur får du pengar till att resa när du bara går i skolan?
Ja, det är en himla bra fråga faktiskt. Det handlar om väldigt mycket sparande. Jag lever månadsvis på studiebidraget som ligger på 1050 kronor. Dessa pengar går till allting man kan tänka sig att köpa. Förutom mat, för det köper mina föräldrar.
 
Jag jobbar även som timanställd inom hemtjänsten. Där jobbar jag på de lov jag kan och ibland på helger om de behöver någon vikarie. All den lönen jag får försöker jag att spara så att jag sedan kan resa för de pengarna. Ibland har jag gjort så att jag lånat pengar av mamma och så har hon fått pengar när hela min lön har kommit. Detta beror på att jag ibland har rest iväg innan pengarna har kunnat sättas in på kontot. Då fick min mamma pengarna så fort lönen betalades ut. 
 
Annars så lever jag ganska billigt. Jag köper väldigt sällan saker då jag försöker att tänka på vad jag faktiskt verkligen behöver och inte. Att jobba har dock gett mig alla de chanser jag fått till att resa då den största delen av pengarna kommit därifrån. Men att spara på studiebidraget hjälper till en hel del även det!
 
Hur vet du hur man ska göra på alla flygplatser och sånt?
Ja, alltså det här är någonting man lär sig. Om man läser på alla skyltar och kollar vad det står överallt så är det ganska enkelt att förstå. De flesta flygplatser har väldigt bra hänvisningskyltar och om man följer dom så ska allting gå bra. 
 
Man får även tänka på att alltid vara i god tid till flygplatsen. Det är skönt att kunna ta det lugnt och inte behöva stressa sig igenom resan. (alltså inte göra som Hanna gjorde när vi skulle till Kroatien, och försova sig). Det löste ju sig dock också, såklart, eftersom det inte var så jättelänge.
 
Men så länge man har god tid på sig, läser på skyltarna som finns och chillar så går allting fint!
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: